- Чи існують принципові відмінності між організацією надання медичних послуг в Ізраїлі та в Україні? У чому вони полягають?
- Різниця між рівнем суто медичної допомоги, напевно, ще більш очевидна?
- Які справи з освітою лікарів в Ізраїлі?
- Чи зміниться щось у вашій особистій роботі та в роботі клініки ISIDA після стажування в Ізраїлі?
Серед стратегічних планів клініки ISIDA – відкриття дитячої клініки з амбулаторним і стаціонарним відділеннями. Будівництво лікарні тільки починається, але медичний персонал клініки вже проходить підготовку в провідних зарубіжних клініках.
Лікар-педіатр клініки ISIDA Олена Махота і медсестра Галина Глийова протягом чотирьох тижнів проходили стажування в одній із найпрогресивніших клінік Ізраїлю – лікарні «Каплан». Візит фахівців клініки ISIDA проходив у рамках програми «Медичний міст», яку організовує IsraeliFriendsofUkraine. Сьогодні вони діляться з нами своїми враженнями про поїздку.
Чи існують принципові відмінності між організацією надання медичних послуг в Ізраїлі та в Україні? У чому вони полягають?
Лікар-педіатр Олена Махота: Відмінностей між організацією медичної педіатричної допомоги в українських клініках і лікарнях Ізраїлю дуже багато. Перше, що звертає на себе увагу, – дуже чіткий поділ обов'язків між реєстратурою, лікарем і медсестрою. Обов'язки працівників абсолютно не перетинаються, кожен чітко знає межі своїх обов'язків і відповідальності, і це, безумовно, працює на користь дитині. Ще одна очевидна відмінність – це майже цілковита відсутність «паперової» роботи. Всі дані заносять до спеціальної програми, і лікар у межах так званої однієї страхової каси, навіть перебуваючи на іншому кінці світу, може відкрити історію хвороби дитини й отримати необхідні йому дані. Задля справедливості треба зазначити, що в Україні багато приватних клінік вже підтягуються до цього рівня. У клініці ISIDA, зокрема, давно вже працюють програми, зіставні за своєю функціональністю з ізраїльськими.
Звертає на себе увагу і дуже дивує попервах те, що в одній палаті можуть опинитись діти з інфекційними та неінфекційними захворюваннями, наприклад, із гастроентеритом, дефіцитом маси тіла та переломом кісток. Річ у тім, що в Ізраїлі дуже високий рівень вакцинації дітей і всього населення – близько 95-97 %, повна програма щеплень для дитини – це 32 вакцини. Та й ризик підхопити якусь внутрішньолікарняну інфекцію (наприклад, синьогнійну паличку – лихо українських лікарень) практично відсутній. Завдяки цьому і лікарі, і мами впевнені в інфекційній безпеці клініки для свого малюка, звідси й таке незвичайне для України розміщення дітей.
Тривалість перебування дитини в стаціонарі дуже невелика – до 3 днів, потім, у разі необхідності, проходить амбулаторне лікування. В Ізраїлі, до речі, відсутня практика виклику лікаря додому, за винятком невідкладних станів. Палати, в яких перебуває дитина, дуже красиві та дуже функціональні: лікарі на місці володіють усім необхідним для проведення майже будь-якої маніпуляції. Наприклад, щоб провести інтубацію, не треба викликати анестезіолога, лікар має для цього і необхідний навик, і інструмент, і препарати. Батьки, до речі, в палаті можуть перебувати разом із дитиною.
Галина Глийова: ізраїльські медсестри більше спілкуються з пацієнтами, краще знають історію хвороби. Загалом рівень підготовки медсестер значно вищий, ніж в Україні. Навіть атестація всієї лікарні залежить від кваліфікації медсестри. Але я вважаю, що для медсестри чотири роки теоретичного навчання вистачить, потім зростання професіоналізму досягається завдяки практичній роботі. Певна річ, у лікарні хорошого рівня. Привертає увагу, що медсестри не діляться на палатну, маніпуляційну. «Отримавши» дитину, медсестра веде її протягом усієї хвороби. Відповідальність кожної медсестри – це 4-5 палат, по 2 дитини в кожній. Я вважаю, що це те, до чого нам в Україні треба прагнути, це дуже хороша практика. До обов'язків медсестри, а не лікаря, входить також первинна «фільтрація» хворих у приймальному покої: саме медсестра вирішує, кому потрібна негайна допомога, хто може трохи почекати. Її кваліфікації цілком достатньо для цього.
Різниця між рівнем суто медичної допомоги, напевно, ще більш очевидна?
Олена Махота: Оцінюючи різницю в рівні медичної допомоги, треба брати до уваги, що я і моя колега – представники приватної, причому дуже хорошої, клініки. Тому різниця не така приголомшлива, як цього можна було б очікувати. Наявні відмінності в рівні надання медичної допомоги, на мій погляд, лежать у двох площинах: освіті лікарів і забезпеченості лікарень усім необхідним. На жаль, більшість українських клінік не може похвалитися високим рівнем забезпеченості обладнанням, необхідними медикаментами. Це загальновідомий факт. І на його тлі було, не приховую, дуже приємно відзначити, що рівень клініки ISIDA можна порівняти з рівнем ізраїльських клінік. Розуміти, відчувати, що ти «на одній нозі» з тамтешніми лікарями, дуже приємно!
Дуже велика різниця в підході до освіти лікарів в Україні та Ізраїлі. У нас після закінчення медінституту молодий спеціаліст потрапляє в ординатуру. Після її проходження він вважається повноцінним фахівцем, і система його подальшої освіти в переважній більшості випадків виявляється його особистим клопотом. А спеціальність лікаря апріорі передбачає навчання протягом усього життя, медицина не стоїть на місці. Велика частина українських лікарів це розуміє, але, на жаль, не має можливості продовжувати свою освіту. Адже для того, щоб узяти участь у медичному семінарі, пройти стажування з метою навчитися чогось нового, потрібні гроші. І лікар змушений витрачати на це свої особисті кошти. А це не кожен може собі дозволити. І знову не можу втриматися від того, щоб не згадати вдячним словом клініку ISIDA: у нас освіті лікарів приділяють величезну увагу, виділяють на це чималі кошти. Наше 4-тижневе стажування в одній із кращих клінік Ізраїлю (пацієнтами «Каплан» є близько 1 млн людей, усе населення Ізраїлю – 8,5 млн) – найкраще підтвердження цього.
Які справи з освітою лікарів в Ізраїлі?
Тут працює дуже чітка система, якою не можна не захоплюватись.
По-перше, шлях до самостійної роботи в ізраїльського лікаря значно довший: до навчання у вищому навчальному закладі й ординатурі додається ще період, коли лікар вважається стажистом. А якщо людина хоче стати вузьким фахівцем (наприклад, не тільки хірургом, а й ортопедом), то на додаток до всього потрібні ще 2 з половиною роки навчання. У підсумку все навчання – це близько 15 років. Зрозуміло, що на певному етапі лікар уже отримує гідну зарплату, але все одно тривалість навчання вражає. Після завершення навчання у лікаря дуже широка спеціалізація. Тобто, грубо кажучи, лікар-ортопед зобов'язаний лікувати і вітрянку, наприклад.
По-друге, щомісяця із заробітної плати лікаря утримується «податок на освіту». Це гроші, які лікар може витратити на свою освіту в будь-який час і в будь-якому місці. Тобто буквально він може прийти в адміністрацію своєї лікарні і заявити про своє бажання взяти участь у конгресі на іншому кінці світу. І на його прохання зважатимуть.
Крім того, у кожного лікаря (принаймні, в клініці «Каплан») є обов'язок періодично, згідно з графіком, представляти своїм колегам для ознайомлення будь-яку наукову монографію, написану й опубліковану в будь-якій частині світу. У лікарні «Каплан» такі ознайомчі лекції проводять у четвер. Щопонеділка лікар проводить 15-хвилинну лекцію для стажистів. Щовівторка стажисти пишуть тести за заздалегідь оголошеним завданням. Безумовно, ця практика дає свої плоди і це, на мій погляд, треба переймати.
Чи зміниться щось у вашій особистій роботі та в роботі клініки ISIDA після стажування в Ізраїлі?
Олена Махота: Стажування в одній із кращих клінік світу – це величезний заряд оптимізму, наснаги, бажання зростати професійно. Ми спілкувалися в Ізраїлі з людьми, про роботу яких можна говорити тільки в найвищих ступенях, без перебільшення – як про щоденний подвиг, причому в найвищому значенні цього слова. Націленість на постійну освіту, витонченість організаційних процесів – цей величезний пласт роботи для пацієнта зазвичай залишається «за кадром», але саме це і дає такий високий результат. У кожного лікаря завжди є простір, у якому він може і повинен розвиватися. Я рада, що клініка «Каплан» дуже чітко показала мені цей простір. Бажання зростати професійно, бачення можливостей завдяки цьому стажуванню дуже яскраве. Що стосується клініки ISIDA загалом, то зараз ми готуємо для свого керівництва і колег презентації, у яких будуть представлені найбільш яскраві, значущі факти та події нашого стажування. Хочеться, зокрема, дати деякі пропозиції про зміну організації праці між лікарем і медсестрою. Щось із побаченого, безумовно, буде прийняте, стане частиною наших робочих буднів. І це чудово!
Галина Глийова: Праця медсестер у нашій країні незаслужено вважається якщо не другорядною порівняно з працею лікаря, то допоміжною. Але ж ми вчимося не набагато менше, ніж лікарі. І маємо майже такий же практичний досвід. Я думаю, що рівень обов'язків медсестри повинен підвищуватися. Завдяки поїздці до Ізраїлю я чітко бачу, що саме можна і треба змінити в організації нашої праці заради пацієнта. Буду ділитися своїми думками з керівництвом і колегами, сподіваюся (ні, впевнена!), що мене зрозуміють, а мої пропозиції приймуть.
Клініка ISIDA приділяє величезну увагу підвищенню рівня професіоналізму своїх співробітників. Акушери-гінекологи, репродуктологи, анестезіологи, ембріологи, біологи, педіатри – лікарі всіх спеціалізацій регулярно беруть участь у великих міжнародних семінарах, конгресах, проходять стажування в провідних клініках світу. Хороший лікар зобов'язаний бути в курсі останніх досягнень медицини, повинен постійно підвищувати якість своїх практичних навичок. Тільки такий підхід може утримати клініку на позиціях медичного закладу європейського рівня.
Стажування лікаря-педіатра Олени Махоти і медсестри Галини Глийової в Ізраїлі проходило в рамках загальної програми підготовки медичного персоналу до відкриття нової педіатричної лікарні в Києві. Серед планів ISIDA – створення дитячої лікарні дуже високого рівня. І стажування своїх спеціалістів у провідних клініках світу розглядається клінікою ISIDA як один із найважливіших кроків у цьому напрямі.
Задайте своє запитання
Якщо у Вас виникли запитання, обов'язково задайте їх у клініці Isida за телефонами:
0-800-35-92-86 (для українських операторів зв'язку),
+38-044-455-88-11 (для міжнародних),
через Telegram або Viber за номером:
+38-097-455-88-11
Також можливо задати своє запитання на спеціально створеній для цього формі сайту.